JPNFP - 2023

509 A – BIM: Who We Are and How to Improve Success Rates When Creating Examinations

ATELIER COMPLET

The workshop introduces BIM and evaluation tools for school organizations. Then, the presenter demonstrates Universal Design for Learning concepts implemented in BIM examinations to measure knowledge, skills and abilities – not construct irrelevant factors. An interactive activity will help participants understand the concepts and apply it in their own contexts.

MERCOGLIANO, Maria Pina

Title : Graduate of Carleton University where she earned a Bachelor’s degree majoring in Business and Psychology, as well as an MBA.

Function : Evaluation consultant at BIM (la Banque d’instruments de mesure), part of la Société GRICS. BIM is an examination databank that serves to facilitate the evaluation of learning

Maria Pina Mercogliano is responsible for the Anglophone program sectors in Vocational Training (VT) at BIM. She works in close collaboration with pedagogical consultants and teachers throughout the Quebec school network to develop quality evaluation tools for certification purposes. She coordinates teachers and pedagogical consultants in developing, validating, field-testing and publishing competency-based, end-of-course, turn-key examinations in various industrial sectors in programs such as Secretarial Studies, Welding and Assembly, Professional Cooking, School Daycare Educator, etc.  The BIM team ensures that the examinations are in accordance with the evaluation frameworks set by the Ministry of Education, that ministerial guidelines and directives are respected and that the examinations meet the needs of the community.

Working with her colleagues, Maria Pina also assists in organizing and coordinating sessions to develop evaluation specification frameworks for certification examinations. These sessions allow the BIM team to allocate and divide examination development responsibilities province-wide, build-up the examination bank for programs newly published by the Ministry, reduce examination developing costs for centres, establish a common vision and allow teachers to develop expertise in examination writing. Over the years, Maria Pina Mercogliano has also provided many training sessions in evaluation to vocational training centres.

Titre : Diplômée de l’Université de Carleton avec un baccalauréat en commerce et en psychologie ainsi qu’un MBA.

Fonction : Conseillère en évaluation à BIM (la Banque d’instruments de mesure), qui fait partie de la Société GRICS. BIM est une banque d’épreuves qui facilite l’évaluation des apprentissages. 

Maria Pina Mercogliano est responsable des secteurs des programmes anglophones en formation professionnelle (FP) à BIM. Elle travaille en étroite collaboration avec les conseiller.es pédagogiques et les enseignant.es du réseau scolaire au Québec pour développer des outils d’évaluation. Elle coordonne les enseignant.es et les conseiller.es pédagogiques dans l’élaboration, la validation, la mise à l’essai des épreuves et la publication des épreuves de fin de cours clé en main axées sur les compétences dans divers secteurs industriels dans des programmes tels que Secrétariat, Soudage-assemblage, Cuisine, Service de garde en milieu scolaire, etc.  L’équipe de BIM s’assure que les épreuves de BIM sont élaborées selon les encadrements et les orientations ministérielles en vigueur et que les épreuves répondent aux besoins de la communauté. 

En collaboration avec ses collègues, Maria Pina participe également à l’organisation et à la coordination des sessions d’élaboration des Référentiels des spécifications pour l’évaluation aux fins de la sanction. Ces séances permettent de constituer la banque d’examens pour les programmes nouvellement publiés par le ministère, de réduire les coûts de développement des outils d’évaluation, d’établir une vision commune et de permettre aux enseignant.es de développer une expertise dans l’élaboration des épreuves. Au fil des ans, Maria Pina Mercogliano a également fourni de nombreuses formations en évaluation dans des centres de formation professionnelle.